راهنمای کامل بهترین‌ ترفند‌ها و میانبر‌ها: چطور در ویندوز ۸ گم نشویم؟
تکنولوژی

اگر تازه، کار با ویندوز 8 را آغاز کرده‌اید و می‌پرسید که همه‌ تنظیمات آشنای ویندوز به یکباره کجا رفته‌اند قدری صبر پیشه کنید، این مشکل منحصر به شما نیست! تمامی‌کنترل‌ها و تنظیمات ویندوز 8 هنوز آنجا هستند و حتی تعدادی از موارد مربوط به ویندوز جدید نیز به آنها اضافه شده‌ است. تنها ممکن است که محل قرارگیری‌شان یا ظاهر آنها دستخوش تغییرات شده باشد. اگر می‌خواهید در این دنیای تازه‌ یاران بیل‌ گیتس گم‌ نشوید می‌توانید از نقشه زیر استفاده کنید. (این فهرست حاوی بهترین میانبر‌های ویندوز 8 است، پس بهتر است بر روی آن کلیک کرده و تصویر بزرگ‌ و باکیفیت آن‌ را در رایانه‌ی خود ذخیره نمایید.)

win8-tricks-shortcuts-1ورود به سرزمین عجایب

اولین سنگ پیش پای کاربران ورود به محیط ویندوز 8 است. صفحه‌ی آغازینی که همیشه در زمان بالا آمدن رایانه وجود داشته و دیگر هیچ تنظیماتی برای ورود کاربر ندارد. برای عبور از این صفحه و ورود به محیط کاربری‌تان می‌توانید از پایین به بالا نمایشگر را لمس کنید یا اگر موشواره دارید بر روی لبه‌ی پایینی کلیک کرده و همانطور که دکمه‌ی موشواره را می‌فشارید به سمت بالا حرکت دهید!

البته راه حل دیگری نیز وجود دارد. می‌توانید یکی از کلیدهای صفحه کلید را فشار دهید تا وارد دنیای ویندوز 8 شوید. البته می‌توانید صفحه‌ قفل lock screen را نیز برای همیشه از کار بیاندازید، برای این منظور به Local group Policy Editor  سری بزنید.

صفحه‌ی آغازین (Start Screen) جدید را سیاحت کنید

حال شما در رابط موزاییکی ویندوز ۸ قرار گرفته‌اید که پیش‌تر به آن مترو نیز می‌‌گفتند. فاتحه‌ای برای دکمه‌ی استارت بخوانید و از خدمات چندین ساله‌اش تقدیری کنید! حال این صفحات کاشی‌مانند مترو هستند که جای دکمه‌ی دوست داشتنی‌مان را گرفته‌اند. ویندوز از همان روزهای آغازین حیات خود دکمه‌ی استارت را با خود به همراه داشت تا اینکه بالاخره یاران استیو بالمر این دکمه را در ویندوز 7 جای گذاشتند و خود به ویندوز 8 رفتند! برای حرکت در کاشی‌ها کافی است انگشت اشاره‌ی خود را به راست و چپ حرکت دهید، یا اینکه با موشواره کلیک کرده و به صورت افقی درگ کنید یا از چرخ موشواره‌ خود کمک بگیرید.

در جدول زیر می‌توانید خصوصیات و ویژگی‌های کلی صفحه‌ی آغازین و رابط کاربری آن را یکجا بیابید.

win8-tricks-shortcuts-2

کاشی‌ها، میانبری به تمام برنامه‌های شما

برنامه‌های تمام صفحه‌ی جدید ویندوز 8 و برنامه‌های رومیزی همگی دارای میانبری در مترو هستند برای بیان تفاوت بین آنها باید اشاره کنیم که برنامه‌های فروشگاه ویندوز (Win store) قابل شخصی‌سازی هستند و دارای کاشی‌های رنگارنگ و متنوعی می‌باشند، در حالی که برنامه‌های معمول (مانند ویندوز اکسپلورر) دارای طراحی ساده‌ای مشابه سایر برنامه‌های استاندارد رومیزی هستند.

برای مدیریت کاشی‌های صفحه‌ آغازین کافی است راست کلیک کرده یا آن را گرفته و به سمت پایین بکشید، یا حتی بر روی دکمه‌ منو که در صفحه‌کلید وجود دارد بفشارید، حالا صفحه‌ تنظیمات گشوده می‌شود و می‌توانید به گزینه‌هایی همچون حذف برنامه از سیستم یا برداشتن آن از صفحه آغازین اقدام نمایید.

Charm Bar: منوهای مهم کناری

اگر حفظ کردن‌ ترکیب کلیدهای صفحه‌کلید برای‌تان ساده‌تر است، می‌توانید از این میانبر استفاده کنید: Win + C

این کلیدهای‌ ترکیبی موجب فعال شدن پنل Charm Bar می‌شود و کاربر از آنجا به قابلیت‌های کاربردی سیستم دسترسی سریعی خواهد داشت. که این موارد عبارتند از جستجو، اشتراک‌گذاری و سایر تنظیمات مربوطه. راه‌های دیگری که موجب نمایش این پنل می‌شود عبارتند از حرکت انگشت اشاره از راست به چپ در صفحات لمسی، یا اشاره با موشواره به گوشه بالا/پایین راست صفحه.

هم‌چنین می‌توانید از کلیدهای‌ترکیبی زیر نیز کمک بگیرید:

  • قابلیت اشتراک گذاری: Win + H
  • دسترسی به تنظیمات: Win + I
  • دسترسی به Devices (ابزارآلات): Win + K

سوئیچ سریع بین برنامه‌ها با App Switcher

برای مشاهده‌ی همه‌ی برنامه‌های باز و حرکت بین آنها کافی است بر روی کلیدهای‌ترکیبی آشنای Win + tab بفشارید. با این کار پنل App Switcher در سمت چپ صفحه فعال می‌شود که حاوی نشانه‌ی بند انگشتی از تمام برنامه‌های باز است. (راستی اگر دکمه‌ی Win را بر روی صفحه کلید پیدا نکردید از کلیدهای‌ترکیبی Alt + Tab کمک بگیرید). همچنین می‌توانید اشاره‌گر موس را بر روی گوشه‌ی بالا سمت چپ حرکت داده و بر روی نشانه‌های بند انگشتی پایین بکشید، حالا فهرست کامل برنامه‌های در حال اجرا قابل ملاحظه است و می‌توانید بر روی نشانه‌ی برنامه‌ منتخب خود کلیک نمایید.

اگر دستگاهی با صفحه‌ی لمسی در اختیار دارید، می‌توانید با اشاره از سمت چپ به راست، به آخرین برنامه‌ای که استفاده کرده‌اید دسترسی پیدا کنید.

پنل Apps Bar یا همان راست کلیک خودمان

پنل Apps Bar (میله برنامه‌ها) عبارتست از یک منو که در پایین (و گاهی در بالای) صفحه گشوده می‌شود که حاوی دیگر تنظیمات برنامه‌ی مربوطه است. البته موارد به نمایش درآمده در این پنل با توجه به نوع برنامه‌ها می‌تواند متفاوت باشد و می‌توان آن را در واقع همان راست کلیک سنتی ویندوز به حساب آورد که با تغییر شکل و نام روبه‌رو شده است.

برای باز کردن این پنل کافی است از سمت بالا به پایین صفحه یا پایین با بالای صفحه، انگشت اشاره‌ی خود را حرکت داده یا اینکه در هر جای صفحه با موشواره راست کلیک کنید. راستی کلیدهای‌ترکیبی Win + Z نیز برای این منظور در نظر گرفته شده است.

کار کردن با برنامه‌ها

win8-tricks-shortcuts-3

برای جابه‌جایی یا حذف یک کاشی از صفحه‌ی آغازین ویندوز 8 می‌توانید با راست کلیک آن را انتخاب کرده یا اینکهدکمه‌ی منوی صفحه کلید را بفشارید. حتی می‌توانید انگشت خود را بر روی کاشی گرفته و به سمت پایین حرکت دهید. با این کارها به صفحه نمایش تنظیمات مربوط به کاشی خواهد رسید.

به طور پیش‌فرض ویندوز 8 برنامه‌های تمام صفحه را باز نگه می‌دارد، حال این پرسش مطرح می‌شود که برای بستن این دست برنامه‌ها باید به چه طریقی عمل کنیم؟ نگران نباشید، کلیدهای‌ ترکیبی Alt + F4 قدیمی‌ اینجا هم کار می کنند، در غیر این صورت باید با موشواره یا انگشت خود قسمت بالای برنامه را گرفته تا نشانه‌ی بند انگشتی آن در پایین رها شود.

رفتن به دسکتاپ

خوشبختانه میز کار (Desktop) دوست داشتنی ویندوز 7 در ویندوز 8 نیز وجود دارد پس از این بابت هیچ نگرانی به دل راه ندهید. برای رسیدن به آن کافی است دکمه‌های‌ترکیبی Win + D را فشرده یا با انگشت یا موشواره بر روی کاشی میزکار، در صفحه‌ی آغازین کلیک نمایید.

یافتن چیزهایی که به آنها نیاز داریم

win8-tricks-shortcuts-4

در اغلب موارد قادرید در همه کجای ویندوز 8 شروع به تایپ کنید و فرقی نمی‌کند که در محیط برنامه هستید یا در صفحه‌ی آغازین یا حتی فروشگاه ویندوز! جالب این که در همه‌ این احوالات پس از تایپ کردن پنل جستجو فعال می‌شود.

کلیدهای میانبر رسیدن به پنل جستجو عبارتند از Win + Q (برای جستجو در بین تنظیمات) و Win + F (برای جستجو در بین فایل‌ها).

قابلیت چند وظیفه‌ای

win8-tricks-shortcuts-5می‌توانید در حالی که در یک برنامه‌ تمام‌صفحه کار می‌کنید، آن را به گوشه‌ای از صفحه هدایت کرده، اجرای آن را در حالت نمایش کوچک‌تر فعال و به سایر امور خود در میز کار بپردازید. البته این قابلیت در رایانه‌هایی که دارای حداقل صفحه نمایش و وضوح تصویری 768×1366 پیکسل هستند قابل اجرا است. برای این منظور کافی است انگشت اشاره را به سوی لبه‌ سمت چپ تصویر کشانده یا موشواره را به گوشه‌ی بالای چپ صفحه ببرید، حال برای انتخاب برنامه‌ مورد نظر انگشت اشاره را به سوی پایین بکشید. و از بین برنامه‌های در حال اجرا انتخاب کرده، آن را گرفته و به سوی پایین ببرید تا اینکه صفحه‌ای به رنگ طوسی (تیره) در لبه‌ی دست چپ یا راست تصویر فعال شود. حال نشانه‌ بندانگشتی را در همان جا رها کنید.

برای دسترسی به تنظیمات مربوط به صفحه نمایش ثانویه یا ویدئو پروژکتورها کافی است کلیدهای‌ترکیبی Win + P را بفشارید یا در پنل Charms گزینه‌ی Devices را انتخاب کرده و به تنظیمات مربوط به صفحه نمایش ثانویه برسید.

عکس‌برداری از صفحه و چاپ

win8-tricks-shortcuts-6برای گرفتن اسکرین‌شات از برنامه‌هایی که در محیط مترو قرار دارند به پنل Charm بروید (یعنی اول کلیدهای‌ترکیبی Win + C را بفشارید، موشواره را در گوشه‌ سمت راست حرکت دهید یا انگشت خود را از سمت راست به داخل بکشید). حالا Charm Devices را انتخاب و چاپگر مورد نظر خود را برگزینید. برای دسترسی به تنظیمات بیشتر، بر روی لینک تنظیمات بیشتر کلیک کنید.

ویندوز 8 همراه با قابلیت‌های جدید عکس‌برداری از صفحه عرضه شده است. کافی است کلیدهای‌ترکیبی Win + PrtScrn را بفشارید تا نه تنها از صفحه عکس‌برداری شود، بلکه فایل تصویر مربوطه نیز با فرمت PNG در پوشه‌ New Screenshot در پوشه‌ی تصاویر ذخیره شود.

اگر قبلا برنامه‌ی One note از بسته آفیس مایکروسافت را بر روی سیستم خود نصب کرده باشید، باکلیدهای‌ترکیبی Win + S می‌توانید تصویر مربوطه را در One note نیز ذخیره کنید.

اعمال تغییرات در تنظیمات

win8-tricks-shortcuts-7برای دسترسی به منوی تنظیمات کافی‌ است کلیدهای‌ترکیبی Win + I را بفشارید. (یا اینکه به Charms bar رفته و گزینه Settings را انتخاب نمایید.)

موارد موجود در این منو با توجه به مکان ورود کاربر قابل تغییر است، و اینکه در صفحه‌ی آغازین باشید یا نباشید مهم است. تنظیمات مربوط به رایانه‌ی رومیزی همانند نسخه‌ ساده شده‌ کنترل پنل قبلی ویندوز است که در زیر دکمه‌ PC Settings قرار دارد.

هم‌چنین می‌توانید از کلید‌های Win + X برای دسترسی به این بخش کمک بگیرید. در آنجا قادرید به بخش‌هایی نظیر Event viewer، Device manager، Command prompt و سایر قسمت‌ها دسترسی داشته باشید.

قفل کردن سیستم و خاموش کردن آن

در بخش PC Settings می‌توانید صفحه‌ی Lock screen خود را شخصی‌سازی کنید و تصویر مورد علاقه‌ی خود را در پس‌زمینه‌ی آن بیاندازید. همچنین می‌توانید تعیین کنید که کدام برنامه اعلانات یا اطلاعات مربوط به این مورد را مخابره ‌نماید. برای مثال می‌توانید از برنامه‌ Mail بخواهید که در قالب ایمیلی جدید به شما اطلاع بدهد، یا اینکه برنامه‌ Weather نمایشگر این مورد باشد

نهایتاً برای خاموش کردن ویندوز 8 نیازمند طی مراحلی هستید:

ابتدا Charms Bar را گشوده و سپس بر روی گزینه تنظیمات کلیک نمایید (یا اینکه کلیدهای‌ترکیبی Win+I را بفشارید)، سپس بر روی دکمه‌ی Power کلیک کرده و یکی از گزینه‌های Sleep ،Shut Down یا Update & Restart را برگزینید.

همچنین می‌توانید از کلیدهای آشنای Ctrl+Alt+Del هم کمک بگیرید و آنگاه بر روی دکمه Power که در گوشه پایین سمت راست قرار دارد کلیک نمایید. تازه، می‌توانید یک دکمه Shut Down نیز به صفحه اضافه کنید که در حقیقت میانبر تمامی‌ این مراحل خواهد بود.

امید که این مقاله طولانی به کار کاربران ویندوز 8 بیاید و آنها بتوانند از این سیستم عامل جدید بهره بیشتری را ببرند. اگر مایلید تا فهرست بلند بالا و کاملی از کلیدهای میانبر ویندوز 8 را داشته باشید، می‌بایست سری به وبلاگ MSDN مایکروسافت بزنید.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: